12 Μαΐδιαβάστηκε 4 λεπτάΟικογένεια και Όρια Έγινε ενημέρωση: 13 Μαΐ"Tι σημαίνει οριοθέτηση παιδιών και γονέων, πώς βάζουμε όρια;”της Μαριλίτας Βασιλάκου, συνθετική ψυχοθεραπεύτριαΤο άκουσμα και μόνο της λέξης “όρια” είναι ικανό να προκαλέσει πονοκέφαλο σε πολλούς γονείς.Αυτό συμβαίνει είτε γιατί δεν γνωρίζουμε πώς να θέσουμε σωστά όρια είτε γιατί επικρατεί ηαπελπισία αφού τα παιδιά διαρκώς προσπαθούν να τα σπάνε. Βαθιά αναπνοή αγαπητοί γονείς καιπάμε να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά.Μπορεί τα παιδιά να γεννιούνται με έμφυτο ταλέντο στο να δοκιμάζουν τα όρια, ωστόσο είναιπολύ σημαντικό τα όρια αυτά να υπάρχουν. Όσο σημαντική είναι η ύπαρξη ορίων εξίσου σημαντικήείναι και η αμφισβήτηση τους από τα παιδιά, καθώς η συνεχής αμφισβήτηση και δοκιμή των ορίωνδεν αποτελεί μια πάντα προκλητική συμπεριφορά, αλλά έμφυτη υπαρξιακή ανάγκη και σημαντικόμέρος της ατομικότητας και της ανεξαρτησίας των παιδιών.Ένα παιδί αισθάνεται ασφάλεια μέσα στα όρια. Οι ρουτίνες και οι ασφαλείς περιορισμοίδημιουργούν στο παιδί την αίσθηση ασφάλειας που χρειάζεται για να εξερευνήσει το περιβάλλον,τις ικανότητες του και την ατομικότητα του. Τα όρια δεν πρέπει να τα θεωρούμε καταπίεση, αλλάκατευθυντήριες γραμμές που λειτουργούν προστατευτικά για την υγιή ανάπτυξη των παιδιώνβοηθώντας τα να εξερευνήσουν και να μάθουν τα δικά τους προσωπικά όρια.Τα παιδιά χρειάζονται αξιόπιστους ενήλικες στους οποίους μπορούν να βασιστούν, γνωρίζοντας ότιείναι εκείνοι που θέτουν τα όρια. Όταν απουσιάζουν τα σαφή όρια, τότε η οικογενειακή ισορροπίαδιαταράσσεται και ο έλεγχος μετατοπίζεται στο παιδί.Ευτυχώς υπάρχουν τρόποι που μπορούν να μας βοηθήσουν να θέσουμε και να τηρήσουμε σαφήκαι ασφαλή όρια μέσα στην οικογένεια.ΣαφήνειαΌταν οι κανόνες είναι απλοί, σαφείς και κατανοητοί τότε είναι ευκολότερο για ένα παιδί να τουςθυμάται και να τους ακολουθήσει.Όριο στα όριαΗ σωστή οριοθέτηση δεν χρειάζεται αμέτρητους κανόνες. Κάντε μια σωστή ιεράρχησηπροτεραιοτήτων και θέστε τους πιο σημαντικούς για εσάς κανόνες. Όσο λιγότεροι και πιοσυγκεκριμένοι οι κανόνες, τόσο περισσότερο αυξάνεται η αποτελεσματικότητα τους.ΣυνέπειαΑπαραίτητη προϋπόθεση για να τηρηθούν τα όρια και οι κανόνες είναι η συνέπεια λόγων-πράξης.Όταν ο γονέας θέτει ένα όριο είναι σημαντικό να παραμένει σταθερός και αμετάκλητος σε αυτό καινα μην το αθετεί ο ίδιος. Η οριοθέτηση θα χάσει το νόημα της αν τα λόγια δεν υποστηρίζονται μετις ανάλογες πράξεις. Ένας πιθανός λόγος σύγκρουσης είναι τα πολύ ελαστικά όρια ή τα όρια πουδεν τηρούνται με πράξεις.ΚατανόησηΟι γονείς χρειάζεται να βεβαιώνουν πως το παιδί κατάλαβε τον εκάστοτε κανόνα. Αυτό μπορεί ναεπιτευχθεί με το να ζητηθεί από το παιδί να επαναλάβει τον κανόνα και τις συνέπειες του.ΣυμμετοχήΟ καθορισμός των κανόνων μπορεί να γίνει μια δραστηριότητα στην οποία θα συμμετέχει όλη οιοικογένεια και θα έχουν βαρύτητα λόγου και τα ίδια τα παιδιά. Με αυτόν το τρόπο τα παιδιάνιώθουν σημαντικά και επενδύουν περισσότερο στην διατήρηση του προγράμματος και την τήρησητων κανόνων. Επιπλέον, μπορεί να γίνει διασκεδαστική δραστηριότητα η μεταφορά των κανόνωνσε λίστα με μορφή χειροτεχνίας την οποία μπορούν να αναλάβουν τα παιδιά. Αυτό κάνει ξεκάθαροπως οι κανόνες δεν είναι κάτι αρνητικό, καταπιεστικό και αυστηρά περιοριστικό.ΟμοφωνίαΟποιαδήποτε απόκλιση ή ακύρωση των κανόνων από τον έναν γονέα μπορεί να μπερδέψει το παιδίκαι να καταστήσει αυτόματα μη λειτουργική την οριοθέτηση. Χρειάζεται λοιπόν οι γονείς να έχουνκοινή γραμμή όσον αφορά τους κανόνες και την τήρηση τους.Φυσικές συνέπειεςΌπως είπαμε η οριοθέτηση δεν είναι τιμωρία και περιορισμός. Θα ήταν λοιπόν χρήσιμο ναμάθουμε στο παιδί πως κάθε πράξη, κάθε επιλογή έχει και συνέπειες, οι οποίες έρχονται ως φυσικόαποτέλεσμα. Λανθασμένα θεωρούμε πως η τιμωρία θα επαναφέρει το παιδί στην τάξη και τηντήρηση των κανόνων που έχουμε θέσει. Αντίστοιχα, θεωρούμε πως η επιβράβευση θα βοηθήσει τοπαιδί να παραμείνει εντός ορίων. Ωστόσο, η επιβράβευση και η τιμωρία είναι οι χαμηλότερεςμορφές εκπαίδευσης καθώς κρατούν τα παιδιά εντός ορίων είτε με τον φόβο είτε με λάθος κίνητρα.Κοινοποιώντας λοιπόν τις συνέπειες κάθε πράξης, αφήνουμε στο παιδί την επιλογή των συνεπειώντις οποίες αντέχει και θέλει να αντιμετωπίσει, και άρα και την ανάλογη συμπεριφορά. Αφαιρείταιέτσι αυτόματα ο όρος της τιμωρίας, καθώς το παιδί δεν τιμωρείται, αλλά αντιμετωπίζει την ευθύνητης επιλογής του.Η επικέντρωση ενδιαφέροντος μας στο πώς αισθάνεται και τι σκέφτεται το παιδί με την τήρησηενός κανόνα ή με την απόκλιση από αυτόν μπορεί να λειτουργήσει πολύ πιο αποτελεσματικά στηδιαμόρφωση των επιλογών του. Με αυτόν τον τρόπο βοηθάμε το παιδί να αναπτύξει κριτική σκέψηκαι να μάθει να αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεων του.Ταυτόχρονα με τα παιδιά όμως η οριοθέτηση αφορά και τους γονείς, καθώς η ανάγκη ναπαραμείνει ο έλεγχος εντός ορίων και στα χέρια του ενήλικα μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολικήαυστηρότητα και τιμωρητική συμπεριφορά αν αυτά τα όρια δοκιμαστούν ή δεν τηρηθούν.Με ποιους τρόπους μπορούμε να διαφυλάξουμε πως δεν γινόμαστε υπερβολικά αυστηροί καιπαραβιαστικοί ως ενήλικες απέναντι στα παιδιά και τα όρια τους;ΙσορροπίαΣυχνά οι γονείς εστιάζουμε την προσοχή μας περισσότερο στις συμπεριφορές των παιδιών πουαποκλίνουν από τα όρια. Είναι όμως ιδιαίτερα ευεργετικό για το παιδί να εστιάζουμε εξίσου καιστις φορές που τήρησε τους κανόνες που έχουμε θέσει.Συναισθηματικός έλεγχοςΕίναι λογικό κατά τη διάρκεια μιας μη αποδεκτής συμπεριφοράς κατά την οποία δοκιμάζονται ταόρια, οι γονείς να χάσουν τον έλεγχο και να ξεπεράσουν τα όρια λόγω του θυμού ή τουεκνευρισμού τους. Είναι πιθανό με έναν έντονο τόνο φωνής το παιδί να πειθαρχήσει, όμως είναιπολύ πιθανότερο αυτό να συμβεί από φόβο και όχι γιατί κατανοεί τι σημαίνει η συμπεριφορά του.Ως ενήλικες λοιπόν, θα πρέπει να παραμένουμε ψύχραιμοι και με υπομονή, κατανόηση και αγάπηνα εξηγούμε στο παιδί τα αποτελέσματα της συμπεριφοράς του.Τέλος, ας θυμόμαστε πως οι συμπεριφορές δεν καθορίζουν την ταυτότητα και την ποιότητα τουχαρακτήρα ενός παιδιού. Είναι η ευθύνη που αναλαμβάνουμε όταν παίρνουμε την απόφαση ναγίνουμε γονείς να διαμορφώσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα τον χαρακτήρα ενός παιδιού, χωρίςνα το τραυματίσουμε, δίνοντας του τα εφόδια να κρίνει και να ξεχωρίζει τις συμπεριφορές πουείναι αποδεκτές και δεν βλάπτουν το ίδιο και τους γύρω του.Τι συμβαίνει όμως με την οριοθέτηση των γονέων;Όπως τα παιδιά, έτσι και οι ίδιοι οι γονείς χρειάζονται οριοθέτηση. Η ευθύνη που έχουμε ωςενήλικες να θέσουμε όρια στα παιδιά δημιουργεί την ανάγκη να κρατήσουμε τον έλεγχο και νατηρηθούν τα όρια. Νιώθουμε κι εμείς με κάποιον τρόπο ασφαλείς μέσα στα όρια. Αυτό όμωςμπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική αυστηρότητα και τιμωρητική συμπεριφορά αν αυτά τα όριαδοκιμαστούν ή δεν τηρηθούν. Δεν είναι λίγοι οι γονείς που παίρνουν προσωπικά την ανυπακοή τωνπαιδιών και αντιδρούν έντονα είτε με “επιβεβαίωση ισχύος”, κάτι που στηρίζεται στην υπεροχήδύναμης του ενήλικα σε σχέση με το παιδί, είτε με “απόσυρση αγάπης”, όρο που χρησιμοποιούμεστην ψυχολογία και αφορά σε συμπεριφορά του ενήλικα που στηρίζεται στον εκνευρισμό ή τηναπογοήτευση του και προκαλεί αίσθημα ενοχής, ντροπής ή θλίψης στο παιδί.Είναι εξαιρετικά σημαντικό ως γονείς να μην ξεπερνάμε τα όρια χρησιμοποιώντας λέξεις πάνω στονθυμό μας που μπορούν να τραυματίσουν ένα παιδί. Απαιτείται από εμάς να διαπαιδαγωγούμεσωστά τα παιδιά κάθε στιγμή ανεξάρτητα από την συναισθηματική μας κατάσταση και η λεκτικήδιαπαιδαγώγηση είναι μεγάλο κομμάτι της διαμόρφωσης χαρακτήρα.Επικοινωνία
"Tι σημαίνει οριοθέτηση παιδιών και γονέων, πώς βάζουμε όρια;”της Μαριλίτας Βασιλάκου, συνθετική ψυχοθεραπεύτριαΤο άκουσμα και μόνο της λέξης “όρια” είναι ικανό να προκαλέσει πονοκέφαλο σε πολλούς γονείς.Αυτό συμβαίνει είτε γιατί δεν γνωρίζουμε πώς να θέσουμε σωστά όρια είτε γιατί επικρατεί ηαπελπισία αφού τα παιδιά διαρκώς προσπαθούν να τα σπάνε. Βαθιά αναπνοή αγαπητοί γονείς καιπάμε να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά.Μπορεί τα παιδιά να γεννιούνται με έμφυτο ταλέντο στο να δοκιμάζουν τα όρια, ωστόσο είναιπολύ σημαντικό τα όρια αυτά να υπάρχουν. Όσο σημαντική είναι η ύπαρξη ορίων εξίσου σημαντικήείναι και η αμφισβήτηση τους από τα παιδιά, καθώς η συνεχής αμφισβήτηση και δοκιμή των ορίωνδεν αποτελεί μια πάντα προκλητική συμπεριφορά, αλλά έμφυτη υπαρξιακή ανάγκη και σημαντικόμέρος της ατομικότητας και της ανεξαρτησίας των παιδιών.Ένα παιδί αισθάνεται ασφάλεια μέσα στα όρια. Οι ρουτίνες και οι ασφαλείς περιορισμοίδημιουργούν στο παιδί την αίσθηση ασφάλειας που χρειάζεται για να εξερευνήσει το περιβάλλον,τις ικανότητες του και την ατομικότητα του. Τα όρια δεν πρέπει να τα θεωρούμε καταπίεση, αλλάκατευθυντήριες γραμμές που λειτουργούν προστατευτικά για την υγιή ανάπτυξη των παιδιώνβοηθώντας τα να εξερευνήσουν και να μάθουν τα δικά τους προσωπικά όρια.Τα παιδιά χρειάζονται αξιόπιστους ενήλικες στους οποίους μπορούν να βασιστούν, γνωρίζοντας ότιείναι εκείνοι που θέτουν τα όρια. Όταν απουσιάζουν τα σαφή όρια, τότε η οικογενειακή ισορροπίαδιαταράσσεται και ο έλεγχος μετατοπίζεται στο παιδί.Ευτυχώς υπάρχουν τρόποι που μπορούν να μας βοηθήσουν να θέσουμε και να τηρήσουμε σαφήκαι ασφαλή όρια μέσα στην οικογένεια.ΣαφήνειαΌταν οι κανόνες είναι απλοί, σαφείς και κατανοητοί τότε είναι ευκολότερο για ένα παιδί να τουςθυμάται και να τους ακολουθήσει.Όριο στα όριαΗ σωστή οριοθέτηση δεν χρειάζεται αμέτρητους κανόνες. Κάντε μια σωστή ιεράρχησηπροτεραιοτήτων και θέστε τους πιο σημαντικούς για εσάς κανόνες. Όσο λιγότεροι και πιοσυγκεκριμένοι οι κανόνες, τόσο περισσότερο αυξάνεται η αποτελεσματικότητα τους.ΣυνέπειαΑπαραίτητη προϋπόθεση για να τηρηθούν τα όρια και οι κανόνες είναι η συνέπεια λόγων-πράξης.Όταν ο γονέας θέτει ένα όριο είναι σημαντικό να παραμένει σταθερός και αμετάκλητος σε αυτό καινα μην το αθετεί ο ίδιος. Η οριοθέτηση θα χάσει το νόημα της αν τα λόγια δεν υποστηρίζονται μετις ανάλογες πράξεις. Ένας πιθανός λόγος σύγκρουσης είναι τα πολύ ελαστικά όρια ή τα όρια πουδεν τηρούνται με πράξεις.ΚατανόησηΟι γονείς χρειάζεται να βεβαιώνουν πως το παιδί κατάλαβε τον εκάστοτε κανόνα. Αυτό μπορεί ναεπιτευχθεί με το να ζητηθεί από το παιδί να επαναλάβει τον κανόνα και τις συνέπειες του.ΣυμμετοχήΟ καθορισμός των κανόνων μπορεί να γίνει μια δραστηριότητα στην οποία θα συμμετέχει όλη οιοικογένεια και θα έχουν βαρύτητα λόγου και τα ίδια τα παιδιά. Με αυτόν το τρόπο τα παιδιάνιώθουν σημαντικά και επενδύουν περισσότερο στην διατήρηση του προγράμματος και την τήρησητων κανόνων. Επιπλέον, μπορεί να γίνει διασκεδαστική δραστηριότητα η μεταφορά των κανόνωνσε λίστα με μορφή χειροτεχνίας την οποία μπορούν να αναλάβουν τα παιδιά. Αυτό κάνει ξεκάθαροπως οι κανόνες δεν είναι κάτι αρνητικό, καταπιεστικό και αυστηρά περιοριστικό.ΟμοφωνίαΟποιαδήποτε απόκλιση ή ακύρωση των κανόνων από τον έναν γονέα μπορεί να μπερδέψει το παιδίκαι να καταστήσει αυτόματα μη λειτουργική την οριοθέτηση. Χρειάζεται λοιπόν οι γονείς να έχουνκοινή γραμμή όσον αφορά τους κανόνες και την τήρηση τους.Φυσικές συνέπειεςΌπως είπαμε η οριοθέτηση δεν είναι τιμωρία και περιορισμός. Θα ήταν λοιπόν χρήσιμο ναμάθουμε στο παιδί πως κάθε πράξη, κάθε επιλογή έχει και συνέπειες, οι οποίες έρχονται ως φυσικόαποτέλεσμα. Λανθασμένα θεωρούμε πως η τιμωρία θα επαναφέρει το παιδί στην τάξη και τηντήρηση των κανόνων που έχουμε θέσει. Αντίστοιχα, θεωρούμε πως η επιβράβευση θα βοηθήσει τοπαιδί να παραμείνει εντός ορίων. Ωστόσο, η επιβράβευση και η τιμωρία είναι οι χαμηλότερεςμορφές εκπαίδευσης καθώς κρατούν τα παιδιά εντός ορίων είτε με τον φόβο είτε με λάθος κίνητρα.Κοινοποιώντας λοιπόν τις συνέπειες κάθε πράξης, αφήνουμε στο παιδί την επιλογή των συνεπειώντις οποίες αντέχει και θέλει να αντιμετωπίσει, και άρα και την ανάλογη συμπεριφορά. Αφαιρείταιέτσι αυτόματα ο όρος της τιμωρίας, καθώς το παιδί δεν τιμωρείται, αλλά αντιμετωπίζει την ευθύνητης επιλογής του.Η επικέντρωση ενδιαφέροντος μας στο πώς αισθάνεται και τι σκέφτεται το παιδί με την τήρησηενός κανόνα ή με την απόκλιση από αυτόν μπορεί να λειτουργήσει πολύ πιο αποτελεσματικά στηδιαμόρφωση των επιλογών του. Με αυτόν τον τρόπο βοηθάμε το παιδί να αναπτύξει κριτική σκέψηκαι να μάθει να αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεων του.Ταυτόχρονα με τα παιδιά όμως η οριοθέτηση αφορά και τους γονείς, καθώς η ανάγκη ναπαραμείνει ο έλεγχος εντός ορίων και στα χέρια του ενήλικα μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολικήαυστηρότητα και τιμωρητική συμπεριφορά αν αυτά τα όρια δοκιμαστούν ή δεν τηρηθούν.Με ποιους τρόπους μπορούμε να διαφυλάξουμε πως δεν γινόμαστε υπερβολικά αυστηροί καιπαραβιαστικοί ως ενήλικες απέναντι στα παιδιά και τα όρια τους;ΙσορροπίαΣυχνά οι γονείς εστιάζουμε την προσοχή μας περισσότερο στις συμπεριφορές των παιδιών πουαποκλίνουν από τα όρια. Είναι όμως ιδιαίτερα ευεργετικό για το παιδί να εστιάζουμε εξίσου καιστις φορές που τήρησε τους κανόνες που έχουμε θέσει.Συναισθηματικός έλεγχοςΕίναι λογικό κατά τη διάρκεια μιας μη αποδεκτής συμπεριφοράς κατά την οποία δοκιμάζονται ταόρια, οι γονείς να χάσουν τον έλεγχο και να ξεπεράσουν τα όρια λόγω του θυμού ή τουεκνευρισμού τους. Είναι πιθανό με έναν έντονο τόνο φωνής το παιδί να πειθαρχήσει, όμως είναιπολύ πιθανότερο αυτό να συμβεί από φόβο και όχι γιατί κατανοεί τι σημαίνει η συμπεριφορά του.Ως ενήλικες λοιπόν, θα πρέπει να παραμένουμε ψύχραιμοι και με υπομονή, κατανόηση και αγάπηνα εξηγούμε στο παιδί τα αποτελέσματα της συμπεριφοράς του.Τέλος, ας θυμόμαστε πως οι συμπεριφορές δεν καθορίζουν την ταυτότητα και την ποιότητα τουχαρακτήρα ενός παιδιού. Είναι η ευθύνη που αναλαμβάνουμε όταν παίρνουμε την απόφαση ναγίνουμε γονείς να διαμορφώσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα τον χαρακτήρα ενός παιδιού, χωρίςνα το τραυματίσουμε, δίνοντας του τα εφόδια να κρίνει και να ξεχωρίζει τις συμπεριφορές πουείναι αποδεκτές και δεν βλάπτουν το ίδιο και τους γύρω του.Τι συμβαίνει όμως με την οριοθέτηση των γονέων;Όπως τα παιδιά, έτσι και οι ίδιοι οι γονείς χρειάζονται οριοθέτηση. Η ευθύνη που έχουμε ωςενήλικες να θέσουμε όρια στα παιδιά δημιουργεί την ανάγκη να κρατήσουμε τον έλεγχο και νατηρηθούν τα όρια. Νιώθουμε κι εμείς με κάποιον τρόπο ασφαλείς μέσα στα όρια. Αυτό όμωςμπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική αυστηρότητα και τιμωρητική συμπεριφορά αν αυτά τα όριαδοκιμαστούν ή δεν τηρηθούν. Δεν είναι λίγοι οι γονείς που παίρνουν προσωπικά την ανυπακοή τωνπαιδιών και αντιδρούν έντονα είτε με “επιβεβαίωση ισχύος”, κάτι που στηρίζεται στην υπεροχήδύναμης του ενήλικα σε σχέση με το παιδί, είτε με “απόσυρση αγάπης”, όρο που χρησιμοποιούμεστην ψυχολογία και αφορά σε συμπεριφορά του ενήλικα που στηρίζεται στον εκνευρισμό ή τηναπογοήτευση του και προκαλεί αίσθημα ενοχής, ντροπής ή θλίψης στο παιδί.Είναι εξαιρετικά σημαντικό ως γονείς να μην ξεπερνάμε τα όρια χρησιμοποιώντας λέξεις πάνω στονθυμό μας που μπορούν να τραυματίσουν ένα παιδί. Απαιτείται από εμάς να διαπαιδαγωγούμεσωστά τα παιδιά κάθε στιγμή ανεξάρτητα από την συναισθηματική μας κατάσταση και η λεκτικήδιαπαιδαγώγηση είναι μεγάλο κομμάτι της διαμόρφωσης χαρακτήρα.Επικοινωνία